Aspelicious

- kvinna mitt i livet...

Var är stoppknappen?

Publicerad 2017-12-04 11:00:27 i ADD, Asperger, Autism, Leva med NPF,

Har ju tidigare skrivit om att min startmotor saknas, det gör tyvärr stoppknappen också i många lägen.
Jag har ju en massa diagnoser förutom AS och ADD, alltså mer kroppsliga som t ex Fibromylagi. Vilket gör att jag har kronisk värk, som också förvärras vid överansträngning. Ett av mina stora problem är att jag inte har förmågan att "känna efter" hur jag mår i kroppen/knoppen. Som vid fysisk ansträngning - t ex när några kubik kluven ved anlände och tippades av på vår uppfart och maken hade ryggskott. Bara för mig att börja köra ved i skottkärran och stapla i vedskjulet, inga större problem - bara att köra på! När man satt sig ner sen, så kommer man inte upp igen, för kroppen har kraschat. 
Vad jag än gör så kommer det surt efter liksom. Häromdan var jag på Arbetsförmedlingen och träffade arbetsterapeuten. Hon bad mig (som en test) att sortera böcker i en bokhylla efter ett visst system - inga problem! Kör på i hundranitti, för man vill ju att det ska gå fort och helst varit färdigt i förrgår. Arbetsterapeuten sa det också när jag var färdig att "oj, så snabbt du gjorde det". Att jag sen totalkraschade hemma såg hon ju inte.
 
Tyvärr får ju sånt här även andra konsekvenser (än smärta och krasch), som t ex att jag ger intryck av att vara väldigt frisk och kunna genomföra allt jag blir tillsagd För jag kan ju inte känna efter eller ifrågasätta. När jag genomgick min senaste "Försäkringsmedicinska utredning" så hade jag inga större problem att genomföra det jag blev tillsagd, förutom att jag kanske genomförde en del moment saktare än andra. Så jag får liksom högre "betyg" än vad jag borde. Allt blir ju till priset av att jag mår skitdåligt efteråt. Och att Försäkringskassan tycker att man är i ganska fin form.
 
Att vara "ja-sägare" och sakna stoppknapp är ingen bra kombination tyvärr...
 
 
 
 
   
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Aspelicious

Kvinna mitt i livet. Bor i den södra delen av landet med familj, ett gäng husdjur, otaliga dammråttor och mycket kärlek. Nydiagnostiserad med Autism/Asperger och Add.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela